PvdA/GroenLinks: herinrichting Raadhuisplein in Panningen kan anders en veel goedkoper

Er is in Peel en Maas veel te doen over de peperdure herinrichting van een deel van het centrum van Panningen, waarvoor zeven goede woningen gesloopt moeten worden. Althans dat is wat B&W voorstelt.

Middels een amendement stelt PvdA/GroenLinks aan de gemeenteraad voor om te kiezen voor een andere, veel betere en ook veel goedkopere variant voor de herinrichting van de Raadhuisstraat en het Raadhuisplein. Het is een nadere invulling van variant 3 die als voornaamste kenmerk heeft dat er geen enkele woning gesloopt hoeft te worden.

Deze uitwerking van variant 3 heeft de volgende kenmerken:
– Geen sloop van woningen, dat is niet nodig en zeker in deze tijd van woningtekorten niet uit te leggen.

– Doorgaand verkeer van Patersstraat richting Beekstraat en vice versa wordt onmogelijk: men kan met de auto alleen vanaf Patersstraat naar Raadhuisplein rijden om de auto daar te parkeren en als er geen plek is moet men weer terug naar de Patersstraat. Daarom spreken we van een parkeerhaven. Dat maakt dit deel van het centrum al veel rustiger, want nu is er veel sluipverkeer.

– Beatrixstraaat en Julianastraat worden aan beide zijde (zijde Raadhuissstraat en zijde Wietelweg) afgesloten voor autoverkeer; alleen mensen die aan deze straten wonen kunnen daar met hun auto in- en uitrijden.

– Voorlopig behoud van het merendeel van de parkeerplaatsen op het Raadhuisplein; dat plein kan geheel autovrij worden als ons idee omtrent de Snuffelshop-locatie doorgaat. Dat idee is om de Aldi niet op de locatie van de Snuffelshop te vestigen, maar daar eventueel parkeerplekken te maken; dan hoeven daar ook geen goede woningen gesloopt te worden, het wordt minder druk op het kruispunt Patersstraat-Raadhuisstraat en op de postkantoorlocatie, waar nu ook nog geparkeerd wordt, kunnen dan woningen gebouwd worden.

– De parkeerplaatsen achter Change (Leerlooierweg) worden ook ingericht als een parkeerhaven: de auto’s kunnen er inrijden vanaf Tummers/Ruysstraat en moeten langs deze weg weer terug als er geen plek is.

– Er mag maar hooguit 1 uur geparkeerd worden op beide parkeerhavens (Raadhuisplein en Leerlooierweg), behalve genoeg plekken voor invaliden die daar de auto 3 uur mogen parkeren.

– De huidige wegligging van het stukje Raadhuisstraat vanaf Patersstraat tot bij Omsels blijft zoals het nu is; in de plannen van het College wordt die weg verlegd naar het Raadhuisplein, zodat er een breder wandelgebied komt langs de daar liggende winkels; maar dat lijkt ons een erg dure zaak en ook niet meer nodig als heel veel sluipverkeer daar weggehaald wordt door het afsluiten van de mogelijkheid om vanaf Patersstraat binnendoor via Leerlooierweg naar Ruijsstraat of Beekstraat te rijden en vice cersa.

– Het Raadhuisplein wordt voorlopig op een goedkope maar fatsoenlijke wijze vergroend, via grote plantenbakken zoals die staan voor het Huis van de Gemeente. Als er kermis is kunnen die bakken gemakkelijk verplaatst worden.

– Voor ons hoeft de bestrating van het Raadhuisplein en de trottoirs langs dit gedeelte van de Raadhuisstraat ook niet vervangen te worden.

– Daarmee houden we de uitgaven ook beperkt. We hebben die uitgaven taakstellend gesteld op 150.000 euro. Dat is een heel ander bedrag dan de 6 miljoen die het college aan de herinrichting van dit deel van het centrum wil besteden. En dat bedrag is naar ons idee enkele miljoenen te laag gehouden.

Deze punten zijn gemotiveerd weergegeven in het amendement dat PvdA/GroenLinks indient in de raadsvergadering van 21 maart 2023.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *